وبلاگ

آموزش و اصول تعمیر جک پنوماتیک

مراحل تعمیر جک پنوماتیک

راهنمای جامع

آموزش و اصول تعمیر جک پنوماتیک و مراحل تعمیرات، علل خرابی و مواردی که باعث خرابی جک پنوماتیک در مدلهای

DNC, DNG, DSBC, DZF, ADN

FESTO cylinder repair kit ADVU/ADN /DSBC /DZF /DNG /DNC

cameron-williamson-pic

کارشناس تعمیر و نگهداری

“بازدید دوره ای و تعویض بموقع سرویس کیت جک پنوماتیک، باعث عملکرد بهتر جک پنوماتیک و افزایش طول عمر اجزا ماشین آلات را به همراه دارد.”

مراحل و اصول تعمیر جک پنوماتیک :

در مورد مراحل و اصول تعمیر جک پنوماتیک بیشتر بدانیم.

در صورت امکان، توصیه می شود قبل از انجام تعمیرات، سیلندر پنوماتیک را به طور کامل از سیستم جدا کنید. قبل از شروع تعمیر، هر گونه اتصالات را مطابق با دستورالعمل های موجود جدا کنید.

دستورالعمل ها:

محیط کار خود را تمیز و مرتب نگه دارید.

قبل از جدا کردن جک پنوماتیک از بقیه اجزا، باید علت خرابی بررسی شود تا از خرابی مکرر و زودهنگام جلوگیری شود. یک سیلندر ISO که طبق برنامه مورد نظر استفاده شده است، معمولاً هیچ نشانه ای از خرابی زودهنگام را نشان نمی دهد. این بررسی در مورد شکست غیر زودهنگام (زمان خستگی) ضروری نیست.

با این حال، شرایط جک پنوماتیک (شرایط عمومی و غیره) همیشه باید بررسی شود.

در صورت عدم اطمینان، توصیه می کنیم تمام اجزای ذکر شده را تعویض کنید تا اثرات متقابل در مدت کارکرد بعدی رخ ندهد. در صورت خرابی زودهنگام جک پنوماتیک باید شرایط کارکرد جک پنوماتیک با دقت بیشتری بررسی شود.

از جمله موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

- اضافه بار یا نیرو: در صورت اضافه بار، پارامترهای کاربرد (بار، سرعت) باید متناسب با آن تنظیم شود.

- شرایط محیطی/مقاومت مواد : بررسی کنید که آیا دمای محیط در محدوده مجاز است یا خیر.

- شرایط شیمیایی و فیزیکی: محیط را برای وجود مواد مضر، مانند گرد و غبار، ذرات ساینده، بررسی کنید. روان کننده های خنک کننده، حلال ها، ازن، تابش، مواد محلول در آب، گریس ها و روغن ها و غیره.


بازدید چشمی از کلیه اجزا بیرونی جک پنوماتیک:
با بازدید چشمی چک کنید تا عملکرد جک کالاً درست باشد. وقتی میله یا شفت جک بیرون می باشد بررسی کنید تا خمیدگی و یا ضرب دیدگی نداشته باشد.
در غیر اینصورت می بایست شفت جک تعویض گردد.

 

علل خرابی جک پنوماتیک

برای تعمیر جک پنوماتیک ابتدا باید به علت های خرابی آن پی برد. همانطور که در بالا اشاره کردیم شایع ترین نوع خرابی جک پنوماتیک، مربوط به نشت باد و گیرپاژ کردن جک می باشد.

بطور معمول، این مشکل به دلیل استفاده نکردن از واحد مراقبت و یا معیوب بودن واحد مراقبت اتفاق میافتد.

تعمیر جک پنوماتیک
  • وجود گرد و غبار زیاد در واحد مراقبت:

یکی از وظایف واحد مراقبت، تمیز کردن هوای ورودی به سیستم پنوماتیک می باشد. در صورتی که واحد مراقبت نداشته باشیم یا فیلتر داخل آن بعد از مدتی کار کثیف شده باشد و یا این فیلتر برداشته شده باشد و یا از فیلتر غیر استاندارد استفاده شده باشد، گرد و خاک یا پلیسه وارد سیستم می شوند. در نهایت به داخل جک پنوماتیک راه پیدا می کنند. همین گرد و غبار ها پس از مدت زمانی در داخل فضای داخلی جک انباشته و قطعات داخلی را خراب می کنند.

همینطور اگر یک پلیسه حتی کوچک که با چشم به سختی دیده می شود وارد جک شود و با فشار باد بالا یا پایین برود میتواند باعث خط افتادن روی بدنه داخلی سیلندر و یا پاره کردن اورینگ ها شود.

دیگر موارد خرابی جک پنوماتیک

  • نفوذ آب:

از دیگر وظیفه ی واحد مراقبت گرفتن رطوبت هوای ورودی به سیستم می باشد. اگر هوای  ورودی مرطوب باشد و آب به داخل جک راه پیدا کند تعمیر جک پنوماتیک بسیار سخت می شود چرا که ممکن است نفوذ آب باعث زنگ زدگی اجزای سیلندر شود و هزینه ی بسیار بالایی را برای تعمیر روی دست شما بگذارد.

  • خشک بودن بیش از حد هوا:

در اینجا منظور از خشک بودن وجود آب نیست بلکه چرب نبودن هوای ورودی هست. اگر هوای ورودی به سیستم پنوماتیک چرب نباشد باعث می شود که قطعات به صورت خشک روی هم کار کنند و بعد از مدتی به دلیل اصطکاک ایجاد شده، تمام قطعات لاستیکی داخل آن ترک بخورد. بنابراین باید هوای ورودی به جک را از نظر چرب بودن کنترل کرد که این کار را میتوان بازهم به وسیله واحد مراقبت انجام داد.(البته مقدار این چربی بسیار ناچیز می باشد)

در این مقاله سعی کردیم هرآنچه در مورد آموزش و اصول تعمیر جک پنوماتیک لازم بود ذکر کنیم.

ولی به یاد داشته باشد ، ما به طور مرتب، این مطالب را به روز رسانی می کنیم.بنابراین به این صفحه سر بزنید.